Läs förbundsordförande Inger Damlins kortfattade kommentarer och analyser kring aktuella frågor som berör skola och utbildning. Delta gärna i diskussionen på #ingersinlägg och hör av dig om du har en fråga till Inger!
På Facebook: @Inger Damlin
På Instagram: @ingerdamlin
Tfn: 040 089 7300
Pressbilder hittar du här!
Kartlägga behov av stöd - hur ska det göras?
Lika viktiga som alla extra resurser till skolan är just nu är att pengarna landar rätt, att de går till att reparera de skador som är mest akuta. I skrivande stund är det en utmaning eftersom man inte exakt vet hur läget ser ut, var resurserna kommer att behövas som mest. Man kan inte riktigt säga hur behovet ser ut, eleverna och studerandena har knappt klivit över tröskeln till skolhuset och inlett sin termin.
Att anställa lärare i slutet av sommaren är långt ifrån en optimal tidpunkt och skolor får med ljus och lykta söka hugade. Det finns inte oändligt med lärare, vilket i värsta fall kan innebära att man inte får den typ av lärare som klarar de lägen där kunskapsluckor finns. Ett par extra matematiklärare är inte det man behöver om stödbehovet finns inom språkkunskaperna, till exempel. Ett läge där lärarens kunskaper formar stödet istället för att elevens behov styr, riskerar att uppstå.
En tid för kaffeprat, skratt och stöd från kolleger
Snart är en fantastiskt skön sommar förbi och ett nytt läsår står vid dörren.
Ett läsår då vi i skolan mera än någonsin behöver lugn och ro, tid för att se elever - tid för att se varandra. Luft i kalendern gör gott för all utveckling, allting går inte att effektivera efter den kristid vi gått igenom. Vi håller tummarna för att alla förstår vikten av just lugn och ro i skolan just nu.
Tummen upp för föreningarnas digitala skutt
Tummen upp för det stora digiskutt ni tagit under året som gått. Ute i föreningar har ni på ett alldeles fantastiskt sätt synliggjort verksamheten och påverkansarbetet via sociala medier. Synlighet och genomskinlighet ger varje lärare och rektor en känsla av att ”det här är min förening”. Just så bygger vi lärargemenskap, tack alla föreningar för att ni är en del av det bygget!
"Speciallärare Inger har uppfattat att problemet i våra gymnasier inte enbart handlar om kartläggningar av inlärningssvårigheter"
Ander Adlercreutz lyfter i sin kolumn i tidningen Läraren förtjänstfullt fram en fråga som har diskuterats bland oss speciallärare och skolfolk i Svenskfinland så länge jag kan minnas; Behovet av standardiserade kartläggningsredskap för inlärningssvårigheter på svenska i Finland, mera specifikt normerade läs- och skrivtest som används för att bedöma gymnasiestuderande med tanke på specialarrangemang i studentexamen.
En minst sagt annorlunda startsträcka för mig som ordförande
Vi är ett gäng småtokiga tanter som gillar löpning. Istället för att träffas över en kopp kaffe och världsförbättra, träffas vi regelbundet för långlänk med klokskaper. Just nu är vår målsättning ”Träschis”-maraton i mitten av juni och löparmotivationen är på topp. Att mötas under ett par timmars svett framom att zoomas eller ringas - som jag uppskattar den stunden!
Min start på ordförandeskapet har varit konstig, startsträckan har minst sagt sett annorlunda ut än jag tänkt mig. I en annan tid var medlemsträffar knappast så märkvärdiga, snarare en naturlig del av ordförandes vardag. Men i dag är det ett drömscenario, att få träffa riktiga medlemmar på riktigt.